Er du en del af en større lastbilservice, er chancerne for at du allerede er sat ind i de gældende regler og har det rette en fartskriver installeret yderst høje. Men det er ikke kun lastbilchauffører der er nødsaget til at have dette stykke teknologi installeret – efter gældende regler, er ejere af varebiler ofte også omfattet af reglerne, som Færdselsstyrelsen har fastsat.
Men hvordan ved du om du skal have en fartskriver i din bil og hvad i alverden er det? Det er et stykke teknologi, der fungerer som måleinstrument. Den skal ifølge loven monteres på alle tunge lastbiler og busser, og registrerer kontinuerligt under kørsel hvad chaufførens hastighed er og hvornår der afholdes køre- og hviletider.
Fartskrivere findes både i analoge og digitale modeller, og er bl.a. en måde hvorpå man kan sikre sig at chauffører og transportselskaber overholder EU´s regler om køre- og hviletider: Chauffører må køre uafbrudt i op til 4,5 timer. Disse aktive kørselstimer skal herefter følges af en pause på mindst 45 min.
Vil du læse mere, så tjek endelig https://www.tachografservice.dk/oversigt-fartskriver-service/.
Skal du have en fartskriver i din bil?
Nu sidder du måske og tænker: ”Hey, jeg har en bil. Gælder reglen også for mig?”.
To faktorer afgør om du er omfattet af de gældende regler for fartskrivere eller ej: Hvis dit køretøjs vægt inkl. trailer overstiger 3,5 ton skal du have fartskriver, og er rollen som chauffør dit primære job, skal en fartskriver installeres.
Der kan forekomme undtagelser for håndværkere (takket være en indsats fra håndværkerrådet) og ved kørsel der er en del af en ”omdannelsesproces”: Såsom transport af eks. tunge vinduer der skal monteres, da køretøjet kun ganske midlertidigt overstiger vægtgrænsen, og materialet der transporteres, er en del af en installationsproces. Anlægsgartnere, er derfor også omfattet af denne undtagelsesregel. Primært for undtagelsesreglen er, at de varer der transporters skal være en del af en håndværksmæssig bearbejdelse.