Nat distribution kan spare firmaet penge og er en overvejelse værd

Når du sælger varer der skal leveres om formiddagen, kommer du nok ikke udenom en del natkørsel. Det koster selvfølgelig mere når du skal betale dine ansatte for at arbejde i nattetimerne. Men der er også fordele ved det. Trafiktætheden er meget mindre i nattetimerne og det kan betyde enormt meget for dine udgifter til logistik.

I nogle brancher kommer man næsten ikke udenom natkørsel. Fx ved levering af morgenbrød, morgenmad og distribution af aviser. Men også i andre brancher kan det evt. betale sig at skifte til natkørsel. I mange tilfælde kan gevinsterne være betydelig større end de ekstra omkostninger.

Natkørsel som eksperiment

I 2011 startede man i Syddanmark et forsøgsprojekt godstransport om natten. Deltagerne kom fra transportsektoren, branche-organisationer, kommuner og fagforeninger. Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport havde bevilget 1,7 mio. kr. til projektets indledende fase. Brødproducenten Schulstadt var den virksomhed der gik forrest og stillede sig til rådighed som en slags forsøgskanin. Det er også nærliggende, fordi brød bliver mest produceret om natten, så hvorfor ikke køre det ud med det samme?

Først kortlagde man de typiske problemer med traditionel kørsel i dagtimerne for visse butikker. Udover trafiktætheden er, det mest kommunale restriktioner der gør livet sur for transportsektoren. Men trafikken er helt klart det største problem ved dagkørsel. Det koster enorme forsinkelser og et markant højere forbrug af brændstof. Det vil sige, at dagkørsel også er hårdere for miljø og klima.

 

Kommunale støjrestriktioner er den største hyrde for natkørsel

I de fleste kommuner gælder restriktioner for natkørsel pga. støj. Folk vil jo gerne, og skal have lov til at, sove om natten i fred og ro. Men det er ikke kun støjen der kan forstyrre borgernes velfortjente nattesøvn. En 20 tons lastbil producerer ikke kun en masse støj, men også voldsomme vibrationer og rystelser. Især når vejen ikke er decideret bygget til at absorbere disse. Og det er by veje sjældent.

Men de sidste år er der også sket megen teknisk udvikling i lastbilbranchen. Selv tunge lastbiler kan i dag bygges sådan at de afgiver forbavsende lidt støj. Samme gælder for vibrationer. Bedre og elektronisk styret affjedringssystemer forhindrer at vibrationer fra motor og gearkassen overføres til vejbelægningen.

Og lastbilerne er langt fra de eneste støjsyndere ved nattransport. Palleløftere, rullebure og kølekompressorer støjer også en del. Men de kan i dag alle gøres støjsvage.

Der findes tekniske løsninger på de problemer som er årsag til skrappe støjregler.

 

Natkørsel er godt for miljøet

Forestil dig at du kører på arbejde hver dag på motorveje og landeveje, så godt som frie af lastbiler! Det lyder næsten for godt til at være sandt.

Slut med lastbiler der overhaler andre lastbiler med en hastighedsforskel på 5km i timen på tosporede motorveje. Slut med kødannelser pga. havarerede lastbiler som blokerer vejen i flere timer. Vi ved alle at godstransport er livsvigtig, men vi hader det når det er os der skal bære de ubehagelige konsekvenser. Og slut med blokeringer af ind- og udfaldsveje pga. lastbiler der skal reversere, er kørt forkert og ikke kan finde vej.

De højere omkostninger for natarbejde bliver mere end opvejet igennem lavere brændstofforbrug, markante tidsbesparelser og CO2 besparelser. Reduceret lastbiltrafik i dagtimerne er godt nyt for hele samfundet. Natkørsel giver en nettogevinst både for din virksomhed og for miljøet. Bedre kan det ikke blive.

Fordele ved udlicitering af distribution

Du behøver heller ikke selv at organisere din nattransport. Transport24 er specialister i natkørsel. Om det kun er lejlighedsvis eller på regelmæssig basis, det kan godt betale sig for dig at lade specialister tage sig af det. Udover natkørsel tilbyder virksomheden også andre logistiske ydelser som pak og pluk, lagerhotel, specialtransport og meget mere.

Kilde: https://www.transport24.dk/services/distributionskorsel/